BLANK
Catrin Andersson
Aura, LUND, Sweden
19/4-11/5 2008
Man's
desire to control, identify, and thus understand their world is
not new. Over time, however, scientific methods were refined and
we can now get the most detailed information on everything from
the microscopic to the cosmological.
Catrin Andersson is an artist who stands with one foot in the
scientific world and the other in the subjective realm.
Scientifically obtained information on weather phenomena and various
forms of natural scenarios occupy her interest but reformulated
to the projection surfaces for their own fantasies. Her work takes
up where science can not reach and allow thoughts of infinity,
the time and parallel worlds to our own. Catrin Andersson works
with drawing, photography and installations. BLANK exhibition
at the Aura is a logical continuation of Andersson's artistic
activities. Now the focus of the iceberg though absent in physical
form. With BLANK she puts herself in a neutral position, from
where working with clues, building up and bringing forward other
aspects of the ice. The experience of its grandeur, the sublime
in the intersection absolute beauty and devastation, is found
such the sound that is heard in the exhibition context. The recording
comes from the breakup between Antarctica and the world's largest
iceberg B15A and "Ross Ice Shelf". The sound is captured
with the seismic recording equipment, which includes low-frequency
signals are not audible to human ears.
Upstairs
are monumental pencil drawings and photographic works BLANK (folding).
All work is based on a model of an iceberg. The drawings are based
on the model's two sides and floor plan which she straightened
out to re-merge them layer by layer. In relation to the endless
accumulation of ice time before cases appear intricate network
systems as abstractions of archaeological finds and the section
of our prehistory. The photographs have been translated into foldingpoints
of light, a spectrum that is made visible when the light breaks
through a prism. The exhibition also presents the drawings of
ice tropées that provide additional insights. A symbol
of victory associated with the glossy surface of the ice becomes
a grateful objects that reflect themselves in, a narcissistic
dream with commercial potential.Catrin Andersson deal signed with
rare craftsmanship. She chisels up and builds up ice faceted surfaces
of reflections, shadows and breakpoints. With the same clarity
she manages also combine research with artistic freedom.
Anna Johansson, art historian and curator
Text
in Swedish:
Människans
vilja att kontrollera, kartlägga och därigenom förstå
sin värld är inte ny. Med tiden har däremot vetenskapens
metoder förfinats och vi kan idag få den mest detaljrika
information om allt från det mikroskopiska till det kosmologiska.
Catrin Andersson är en konstnär som står med
ett ben i den vetenskapliga världen och det andra i den
subjektiva sfären.
Vetenskapligt utvunnen information om väderfenomen och
olika former av naturscenarier upptar hennes intresse men omformuleras
till projektionsytor för egna fantasier. Hennes verk tar
vid där vetenskapen inte når och tillåter tankar
om oändligheten, undergången och om parallella världar
till vår egen.
Catrin Andersson arbetar med teckning, installationer och
fotografi. Utställningen BLANK på Aura är en
logisk fortsättning på Anderssons konstnärliga
verksamhet. Nu står isberget i fokus om än frånvarande
i fysisk form. Med BLANK placerar hon sig i ett nolläge,
varifrån hon med verken som ledtrådar bygger upp
och lyfter fram andra aspekter av is. Upplevelsen av dess storslagenhet,
i det sublima gränslandet mellan
absolut skönhet och förödelse, framkommer t.ex.
i ljudet som hörs i utställningens bakgrund. Inspelningen
kommer från Antarktis och uppbrottet mellan världens
största isberg B15A och "Ross Ice Shelf". Ljudet
är fångat med seismologisk inspelningsutrustning
som upptar lågfrekventa signaler som inte är hörbara
för det mänskliga örat. På övervåningen
visas monumentala blyertsteckningar och fotoverket BLANK (folding).
Samtliga verk tar sin utgångspunkt i en modell av ett
isberg.
Teckningarna baseras på modellens två sidor och
bottenplan vilka hon plattat ut för att åter sammanfoga
dem lager på lager. I förhållande till isens
oändliga ansamling tid förefaller verkens intrikata
nätsystem som abstraktioner av arkeologiskt fynd och utsnitt
av vår förhistoria. I fotoverket har Andersson översatt
modellens vikpunkter i ljus, ett spektrum som synliggörs
då ljus bryts genom ett prisma. I utställningen presenteras
även teckningar av istroféer som bidrar med ytterligare
infallsvinklar. En symbol för seger förenad med isens
högblanka yta blir ett tacksamt objekt att spegla sig i,
en narcissistisk dröm med kommersiell potential.
Catrin Andersson hanterar tecknandet med sällsam hantverksskicklighet.
Hon mejslar fram och bygger upp isens mångfacetterade
ytor av reflexioner, skuggor och brytpunkter. Med samma skärpa
lyckas hon också förena forskningsrön med konstnärlig
frihet.
Anna Johansson, konstvetare och curator
For
more info: http://www.konstforeningenaura.se/
Tack till: Douglas R. MacAyeal
Professor
Department of Geophysical Sciences
University of Chicago och Peter J. Visser
Iceberg bouwplaten/Paper Models
http://www.icebergbouwplaten.nl